recyklohraní

Projekt "RECYKLOHRANÍ,  ANEB UKLIĎME SI SVĚT!"

    Sbíráme použité baterie a drobné elektrospotřebiče do nádob k tomuto určených. Třídíme odpad, který při našich činnostech vyprodukujeme. Učíme se o ekologii, ochraně přírody, třídění odpadů a vztahu člověka k přírodě.

V dubnu 2024 poprvé organizujeme "Den Recyklace", který pořádáme pro ostatní lounské mateřské školy. Termín akce: 9. 4. 2024 a zveme děti ze všech lounských mateřských škol. 

Od roku 2012 jsme zapojeni do projektu „Recyklohraní aneb ukliďme si svět“ a v rámci tohoto projektu jsme splnili několik desítek úkolů z oblasti environmentální výchovy. Pravidelně plníme úkoly a výzvy vyhlášené týmem „Recyklohraní“, ale zároveň sami vymýšlíme a provádíme s dětmi různé aktivity osvětového charakteru a činnosti prospívající životnímu prostředí ve všech možných oblastech, které děti v předškolním věku zvládají pochopit a přijmout jako každodenní samozřejmost.

Recyklohraní je školní recyklační program pod záštitou MŠMT České republiky, jehož cílem je prohloubit znalosti žáků v oblasti třídění a recyklace odpadů, umožnit jim osobní zkušenost. Spolupráce probíhá celoročně přinášením starých baterií, jimiž hromadně „krmíme“ naše „BATERKOŽROUTY“ a přinášením vyřazených nefunkčních elektrospotřebičů, které následně sváží firma ECOBAT s.r.o. – zpětný odběr baterií a ELEKTROWIN a.s. – zpětný odběr elektrozařízení. Za svozy baterií a elektrospotřebičů získáváme body a následně dárkové poukazy k nákupu hraček pro děti.

V tomto projektu se nám daří plnit zajímavé úkoly, získávat body, které pro nás znamenají odměny a dárky pro děti. V lednu 2023 jsme držiteli ocenění za náš "Vzkaz v lahvi", který se zaměřil na správnou recyklaci PET lahví. My jsme vytvořili leporelo, které vyprávělo o jedné kouzelné PET lahvi, která vznikla ve velké výrobně, pak se dostala do sladké výrobny limonády a napustili do ní malinovou dobrotu. Maminka jí přinesla z obchodu domů a děti, které měly velkou žízeň, osvěžila a lahodila svojí chutí. Pak se samozřejmě dostala do kontejneru k ostatním lahvím, kde čekala, až ji odvezou a recyklují. Děti se dozvěděly, jak vzniká tento materiál, co vše lze do plastových lahví ukládat, jak probíhá recyklace a následné obnovení a výroba dalšího produktu. My jsme náš příběh vložili do jedné krásně vyzdobené lahve a zanesli ho žákům ze Základní školy Prokopa Holého v Lounech, abychom dopřáli putování naší lahvi. Za tento úkol jsme získali ocenění, jež bylo slavnostně předáno v Národním zemědělském muzeu v Praze, součástí byla i prohlídka celého muzea, kde se nám moc líbilo, a dozvěděli jsme se další zajímavé informace o přírodě, zemědělství, strojích, pěstování a nejvíce se nám líbilo na dvorku, kde jsme krmili drůbež volně pobíhající mezi námi.

Mezi naše další splněné úkoly „Recyklovaná šipkovaná“, která nás dovedla ke správným kontejnerům v nejbližším okolí, počítali jsme, kolik jich najdeme v našem městě, naučili jsme se znát všechny kontejnery, nejen ty běžně dostupné a co do nich můžeme odkládat.

„Najdi svého ELEKTROSAURA“, kde se děti dozvěděly o správné recyklaci nebezpečného odpadu a starých elektrospotřebičích. Při úkolu „ELEKTROSAURA“ probíhala velmi pěkná spolupráce s rodiči i prarodiči dětí, kteří nám přinesli a zapůjčili nejstarší elektrospotřebič, který doma našli. Bylo jím osmdesátileté rádio! Také ve školce jsme hledali, našli v kuchyni u paní kuchařky více než čtyřicetiletý kuchyňský robot, který dodnes funguje.

Při našich projektových dopoledních navštěvujeme bezobalový obchůdek, který ve městě máme a učíme se předcházet vzniku odpadů. Naše šikovné děti dokáží vyhodnotit jakým způsobem můžeme využít nebo vůbec nepoužít např. igelitové tašky, sáčky, papírové tašky, síťky na potraviny a další. Děti se naučili poznat co je lepší k recyklaci, že některé věci můžeme vyprat, nebo některá jídla a potraviny ani nemusíme balit. Můžeme přinést svoji tašku, sklenici a jak lze i dále obaly využít. Proto jsme připravili také odpoledne s rodiči, kde si děti zdobily své textilní tašky, které budou využívat na další nákupy. Během roku také využíváme materiály a věci k dalšímu použití, např. jsme zdobili staré plechovky, děti je samy dekorovaly a využily k následnému pěstování. Setí řeřichy a hrášku patří k oblíbeným aktivitám, při kterých můžeme pozorovat klíčení, následně si jimi ozdobit svou svačinu.

Víme také, že hračky a oblečení, ze kterého jsme vyrostli, můžeme dále darovat, a proto vznikl nápad! Mezi naše hezké a zároveň přínosné aktivity patří sbírka oblečení – „Maminky maminkám, děti dětem“ – jednalo se o 1. ročník sbírky organizované naší školou, kde probíhal sběr oblečení pro děti. Rodiče mohli přinést/odnést, přenechat, darovat oblečení pro děti. Akce probíhala od 24. 4. do 25. 5. 2023, podpořili jsme tímto „naše“ maminky samoživitelky a zbylé darované oblečení jsme předali do Dětského domova Žatec a Kojeneckého ústavu Most. Tuto sbírku plánujeme i v dalším roce a nadále tradičně pokračovat, protože měla na všech stranách děkovné a milé ohlasy.

Soustředíme se také na správnou recyklaci a výuka dětí podle „EKOABECEDY“ nás baví. Připravené úkoly spojené s papírem spočívaly ve vážení, pokusech a dalších činnostech jako hledání tohoto materiálu v přírodě, ale nejvíce nás bavila samotná recyklace, proto jsme sami vyráběli recyklovaný papír, ze kterého děti následně připravily rodičům přáníčka k Vánocům.

Velmi důležitá jsou pro nás projektová dopoledne spojená s ochranou životního prostředí a úklidem svého okolí, za což jsme také získali ohodnocení a finanční odměnu. Při těchto aktivitách nám vznikají další podnětná prostředí, vybudovali jsme hmyzí hotel na školní zahrádce – „broukoviště“, které děti společně zaplnily různých materiálem vhodným k obydlení broučků a dalšího hmyzu, který jsme mohli sledovat při každodenním zabydlování.

Mezi naše další úspěšné úkoly patří „Měření vodní stopy“ – pracovali jsme podle pohádky „Jak krtek ke kalhotkách přišel“, děti se dozvěděly, kde všude byla voda zapotřebí, k čemu se voda v pohádce využívala a následně jsme navštívili břehy řeky Ohře, která naším městem protéká, sledovali jsme vodní tok, kde je hluboká, mělká, dále jsme přemýšleli, kde všude potřebujeme vodu my: myjeme si ruce, děláme si pití, vaříme oběd, splachujeme záchod a přemýšleli jsme, jak můžeme vodou šetřit.

„Velká kompostová výzva“ bylo povídání o tom, co se dá kompostovat, proč do kompostu a ne do popelnice, co můžeme nosit do kompostu na školní zahrádce, co ze zahrady nebo z kuchyně, co do kompostu nepatří a co tam dělají ty žížalky, které vytvoří zdravé bio hnojivo, které lze využít do záhonů a k dalšímu pěstování rostlin. My jsme na naší zahrádce vybudovali záhony s levandulí a šantou, kde pozorujeme včelky a také záhonek s bylinkami a letní zeleninou, jako je hrášek, rajčata a na podzim se vždy těšíme na sběr dýní.

„Mokřady“ - osvětový úkol o důležitosti zachování nebo znovuobnovení mokřadů. Mokřady jsme si společně vytvořili z různých materiálů, děti naslouchaly zvukům, studovaly, jak takové prostředí vypadá, k čemu slouží a dramatizovaly živou i neživou přírodu tohoto ekosystému.

Slavili jsme „Den vody“, při kterém jsme tvořili sopku a sledovali reakce vody s různými dalšími tekutinami, látkami, děti sledovali vpíjení barvy do salátu a barevné žíly tvořené tímto pokusem, reakce vody pod tlakem, sledovaní vody laserem a další, které děti nadchlo, a dozvěděly se mnoho zajímavého. Hrajeme si s vodou, ale zároveň se učíme, jak s ní šetřit a proč.

Slavili jsme „Den Země“ a tvořili přání pro naší Zemi – čisté ovzduší, málo odpadků, méně výfukových plynů, zvířátkům čisté lesy, čisté moře – všechna tato přání tvořená dětmi nám vyzdobila školku.

Téměř posledním úkolem pro nás byl „Bezpečný svět (s) baterií“, kdy jsme opět spolupracovali s rodiči a dětmi, které si přinesly do školky různé elektrické hračky, svítící baterky, ale také třeba akuvrtačku, která zaujala všechny kluky. Dozvěděli jsme se, co to dělá, jak to funguje, kde je bezpečné místo baterek a jak je správně nasadit, jaké druhy baterií máme, že i auta mají baterie, jak je správně recyklovat a proč, využití solárních panelů a ukázku solárního nabíjení.

Během roku u nás probíhá praxe pro studentky Střední pedagogické školy v Mostě a i ta se nesla v letošním roce 2023 na téma EVVO. Formou pohádek se děti dozvídaly jak vytřídit a recyklovat odpad, jak vyčistit studánku nebo vodu, využití elektrické energie a dalších zdrojů.

K našemu vzdělávání využíváme různé výukové materiály, videa a obrázky, pracovní listy a další, ale nejlepší je pro nás prožít vše naživo. Vše zkoušíme, tvoříme, dramatizujeme a prožíváme. Prožitkový vjem je pro nás nejdůležitější, chceme, aby si děti vše zkusily, osahaly a prožily.

Poznatek našich dětí: Nejlepší odpad je ten, který vůbec nevytvoříme.

 

Plány do budoucna – chceme prožít zkoušku s vodou, šetřit vodou, mít omezené množství vody pro naši potřebu, jaké to je, když je vody málo, jaké to je vodou šetřit.

Nebojte se, nevěnujeme se jen a jen recyklaci, ale jezdíme na výlety, hrajeme si, sporujeme a cvičíme, zdravě jíme, čteme pohádky, navštěvujeme divadlo, vítáme malé občánky na městském úřadě, zpíváme, malujeme a tancujeme. 

 

 

Autor: p. uč. Alžběta Bělohoubková – třída včelek

 

S odpadem je spousta práce,

pomůže nám recyklace

a my všichni dobře víme,

jak to všechno vytřídíme.

Na odpadky domečky,

mají svoje barvičky.

Modrá – papír, žlutá – plasty,

zvládnu to já a teď zas ty!

Červená je nebezpečí,

baterie do ní frčí

a prasklé sklo do zelené,

už to máme uklizené.

Když to nikdo nesplete,

planeta nám rozkvete.