Školní vzdělávací program
Školní vzdělávací program - "Veselá školka"
NAŠE MOTTO :
"Vychovávat dítě tak, aby mělo rádo, ale aby také mělo pocit, že je samo milováno. Co se naučíš z radosti, naučíš se na celý život."
Pracujeme podle vlastního projektu "Veselá školka" a naším cílem je vychovat ve spolupráci s rodiči duševně zdravé děti se širokým rozumovým rozhledem, přiměřeným předškolnímu věku.
Podmínky vzdělávání :
a) materiální a hygienické:
-
Účelně a funkčně upravovat denní režim dětí z hlediska duševní hygieny s využitím prostoru a času a návaznosti na potřeby jednotlivých věkových skupin.
-
Navazovat na denní režim a potřeby rodičů, zejména u nových dětí v adaptaci.
-
Řídit se výkonnostní křivkou - vrchol aktivity dopoledne, pokles mezi 13,00 - 14,00 hodin. Další vrchol kolem 15 hodin.
-
Dbát na vyváženost potřeb a řádu, stanovit správné normy rytmu života dítěte, střídání činností, dostatek pohybové aktivity, kvalitní pobyt venku s rozložením poznávacích, volných a rekreačních aktivit. Pozor na stereotyp!
-
Zohlednit období rekonvalescence - nechuť k jídlu, únava...
-
Vytvořit dětem dostatečný prostor pro hru, individuální práce s dětmi, umožnění potřebných kontaktů s učitelkou.
-
Dbát na vyváženost z hlediska správné životosprávy - přestávky mezi jídlem, necvičit ihned po jídle, skladbu odpopední svačiny přizpůsobovat ind. potřebám dětí.
Přibližný vzorek denního režimu
6,00 - 9,15 ranní hry
7,45 - 8,45 individuální svačina podle potřeb dětí v průběhu her
9,00 - 9,30 výchovná činnost, která však probíhá volně od rána
9,30 - 9,45 pohybové hry, cvičení
9,45 - 11,20 pobyt na školní zahradě, v parku atp.
11,45 - 12,10 oběd
12,10 - 14,00 odpolední režim s odpočinkem podle potřeb dětí
14,00 - 16,30 odpolední svačina, odpolední režim
Vytváření estetického, podnětného prostředí, pozor na materiální přesycenost - snižuje aktivitu dítěte, dítě se nudí.
Členění prostoru na hrací koutky s ohledem na poskytnutí intimity pro děti, které ji vyžadují.
Udržovat správné mikroklima třídy - teplota, vlhkost ....
Fyzikální podmínky působí nejen na učitelku, ale i na děti :
- Tlak vzduchu - změna nálad, zhoršování nemocí
- Sluneční vlivy - zvyšování agrese
- Teplo zvýšené - zvýšená únava, chlad - snižování aktivity
- Vlhkost vzduchu - nedostatečná - snižování odolnosti, množení bakterií
- Osvětlení - únava zraku
Udržování hygienicky nezávadného prostředí, všestranné využití Elektroluxu, sledovat vyhovující osvětlení.
Cílevědomé změny s využitím vlastních výtvorů dětí i učitelek, i nadále se soustřeďovat na obměnu výzdoby hlavní chodby MŠ, využití k výstavkovým akcím.
b) životospráva
-
Zajištění pestré stravy odpovídající současnému poznání prospěšnosti pro organismus.
-
Zařazení alternativních způsobů výživy při zajišťování pestré a plnohodnotné stravy.
-
Dodržování vhodných technologických postupů přípravy jídla v návaznosti na nejnovější poznatky zdravé výživy - viz. Receptář zdravé výživy, Výživa a potraviny.
-
Respektovat potřebu jídla jednotlivých dětí v poledních i odpoledních hodinách podle zvyků v rodině.
-
Zajistit estetické prostředí při stolování, pohodu a klid k jídlu.
-
Poskytovat rodičům formou nástěnky nejzajímavější recepty jídel.
-
Pravidelně připravit pro rodiče ochutnávku netradičních pomazánek.
c) psychosociální podmínky
- Udržovat dobré mezilidské vztahy - děti na ně reagují, důsledky špatných mezilidských vztahů je frustrace.
- Vyvážený vztah mezi učitelkou a dítětem "Já a Ty" na základě vzájemné důvěry.
- Pozor na různé výchovné typy (ambiciózní, perfekcionalistická, odmítavá...) - projeví se negativními city dítěte jako je strach, nenávist, agrese.
- Zátěžové situace - adaptace, rozvody ...viz.dále
Pokud chceme podporovat zdraví dětí, musíme respektovat jeho přirozené potřeby :
-
Potřeba uznání - sebedůvěra, sebeúcta, prestiž, být důležitý, mít význam - ocenění.
-
Učitelka musí znát individuální potřeby jednotlivých dětí, neuspokojení vede k frustraci. Nepřetěžovat děti méně nadané, zdravě vytěžovat děti nadanější.
-
Správné využití pochvaly, jako důležitého výchovného prostředku. Přiměřené výchovné požadavky, nepřetěžování dětí, vyváženost podnětů a nabídek činností.
-
Dále pokračovat v adaptačním procesu u všech nově přijatých dětí s umožněním přístupu rodičů do tříd.
Hlavní a nepřirozenější činností dětí předškolního věku je hra. Učitelka musí znát vývojová stádia dětské hry, rozpoznat je a respektovat, zúčastňovat se pouze nenásilným způsobem.
Další oblastí, kterou musí mít učitelka na zřeteli je tělesná pohoda dětí, ochrana a posilování organismu, dostatek volného pohybu ve vhodném prostředí.
-
Optimální denní režim - střídání činností a odpočinku, dostatek pohybu, volný odpolední režim.
-
Otužování vzduchem, v létě vodou, zajišttění vyhovujících hygienických podmínek, optimální teplota místnosti 20 - 22st.C, při odpočinku 18st.C, větrání dle možnosti vzhledem ke stavu ovzduší.
-
Zdravotní cvičení zařazovat nenásilně v dopoledních hodinách.
d) spoluúčast rodičů
- Spolupráce probíhá na základě vzájemné úcty, otevřenosti, tolerance a partnerství.
- Umožnění přístupu rodičů do tříd ve "Dnech otevřených dveří", při společných akcích a oslavách, besídkách a dalších příležitostech.
- Zpřístupnit rodičům písemné dokumenty školy - ŠVp, informace o provozu..
- Na schůzkách s rodiči konzultovat všechny nové formy práce s dětmi, vysvětlit smysl ŠVP.
- Velký důraz klást na fundované osobní pohovory s rodiči o dětech.
- Pokračovat v zavedených poradenských dnech pro rodiče v jednotlivých třídách.
!!!!! Toto je pouze výňatek ze ŠVP, celý je k dispozici v MŠ !!!!!!!